Donderdag 10 januari 2013 – 5 t/m 10 januari 2013

Zaterdag 5 en zondag 6 januari 2013

Dit weekend was mijn vriend gezellig bij mij en heb ik me niet echt gehouden aan mijn doelen te bereiken, zoals ik al in mijn vorige bericht melde. Natuurlijk heb ik wel weer veel dingen zoveel mogelijk gedeeld op mijn facebook account wat o.a. met “De nieuwe wereld” te maken heeft en ook met “spiritualiteit” en al die dingen meer. Maar minder overdreven volgens mij dan dat jullie altijd van mij gewend zijn op facebook/twitter/hyves.

Maandag 7 januari 2013

Dit was de dag weer dat mijn 2 kinderen weer naar school toe moesten. Natuurlijk was het zoals gewoonlijk voor ons allemaal wel vrij moeilijk om ons bed af te komen, het bedje lag veel te lekker, hahahaha. In elk geval waren we die avond ervoor wel op tijd naar bed gegaan, zo wie zo de kinderen. Deze dag heb ik  ook eerlijk gezegd niet zo gigantisch veel gedaan, weer even inkomen natuurlijk in het dagelijkse ritme opnieuw, vroeg erin en vroeg eruit.

Zaadjes zaaienDeze dag werd ik even héél vrolijk van een gedeelde bericht op facebook, die ik natuurlijk ook nog even extra hier deel op mijn weblog. Het volgende stond erbij: “Verzamel zaden en pitten en bezorg die aan arme boeren, die geen geld hebben om deze zaden te kopen.  Hoe kan u helpen? Heel eenvoudig! Het volstaat om de zaden (pitten) toe te sturen die u aantreft in de vruchten die u zelf wel eens eet : meloenen, watermeloenen, pompoenen, paprika’s, avocado’s, papaya’s, eierplanten (aubergines) en andere. Hoe meer zaden, hoe liever, want het gaat om duizenden familietuintjes op verschillende plaatsen in de wereld, zoals in Tindouf, Algerije. Spoel deze zaden even in water, laat ze drogen op een bord (niet op een papier, want dat kleeft) en stuur ze via de post op (liefst met de naam van de vruchtensoort die u meestal bij de aankoop vindt, bv. op een etiketje). Hier (http://www.seedsforfood.com/)vindt u meer info en de contactgegevens. Mensen die graag zouden willen helpen, maar geen mogelijkheid hebben om dit op te sturen, contacteer ons (www.islamwinkel.be) en wij sturen u een voorgefrankeerde envelop zodat dit u echt niks kost, behalve een beetje moeite! Voor meer info zie: http://www.islamwinkel.be/sadaqa/geef_uw_steun.html

En vervolgens heb ik er dit nog bij gezet: “Help elkaar, verzamel zaden en pitten en bezorg die aan arme boeren, die geen geld hebben om deze zaden te kopen. En zelf kun je natuurlijk ook op deze manier zelfvoorzienend gaan worden. Vroeg of laat gaat er toch een dag komen dat we echt weer zelfvoorziend moeten gaan worden of je het nu wel of niet graag wilt. En ja dan is het ook wel handig om elkaar te helpen ♥”

Hierop kreeg ik natuurlijk weer van iemand van facebook ook weer hele handige tips, die ik misschien nog wel extra ga uitwerken op deze weblog, moet ik nog maar even zien wat ik wel/niet doe.

Dinsdag 8 januari 2013

Deze dag had ik besloten om zelf erwtensoep te gaan maken en tegen 17.00 uur ben ik ermee gestart. Een half uur ervoor belde mijn vriend nog op en toen ik zei dat ik erwtensoep ging maken zei hij mij dat ik daar al veel te laat mee was. Ik zei nee hoor absoluut niet met 1½ uur ben ik helemaal klaar met mijn soep. Toen zei hij mij gelijk dat ik dan niet de echte erwtensoep heb, waarop ik zei dat het me niks uit maakt en ik wel zie wat er van terecht komt. En ja hoor in 1½ uur konden wij onze lekkere erwtensoep gaan eten en wat ook super lekker was, oké het was wel minder dik, dus niet zoals je bij de Hema of vanuit blik gewend bent. Maar Lisa heeft mij al laten weten dat ik voortaan zelf erwtensoep moet maken op deze manier en het niet meer kant en klaar mag gaan kopen. Dus dit maakte mij wel even behoorlijk happy 😀

Hier het recept zoals ik de erwtensoep heb gemaakt:

Een lekkere zelfgemaakte erwtensoep kan niet zonder verse groenten.

Maaltijdsoep voor 4 personen. Voor grote eters kan er brood bij geserveerd worden.

Ingrediënten:

500 gr. spliterwten
3 eetlepels margarine
± 350 gr. magere spekreepjes
3 middelgrote gesnipperde uien
1 middelgrote winterpeen
1 kleine knolselderij
2 preien
100 gr. aardappel
2-3 vleesbouillontabletten
1 rookworst
zout
eventueel peper naar smaak

Bereidingswijze:

1. Was de spliterwten goed met veel water. Verwijder de stukjes die drijven en eventuele steentjes.
2. Zet de erwten op met 2½ liter water en 1 eetlepel zout. Temper de warmtebron wanneer de erwten koken en sluit de pan. Laat de inhoud 1 uur koken, roer regelmatig om.
3. Verwarm de margarine in een vleespan en bak daarin onder af en toe omscheppen de blokjes spek langzaam uit.
4. Fruit daarbij de snippers ui glazig.
5. Snij de winterpeen en de knolselderij in blokjes van ± 1 cm
6. Voeg de blokjes winterpeen en knolselderij bij de spekblokjes en laat ze lekker garen.
7. Snij de aardappel in dobbelsteentjes en doe deze bij de kokende erwten na ± 3 kwartier.
8. Verwarm de rookworst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
9. Snij de prei in ringen en en was deze goed.
10. Als de erwten 1 uur gekookt hebben kunnen de spekblokjes, de uien, de winterpeen en de knolselderij bij de erwten in de pan. Voeg ook naar smaak 2 of 3 verkruimelde bouillontabletten toe en de ringen prei.
11.Laat de erwtensoep 5-7 minuten doorkoken.
12. Proef de soep of de smaak goed is en alle ingrediënten gaar zijn, niet té gaar, beetgaar is het lekkerst.
13. Serveer de soep met de rookworst.

Toen we onze erwtensoep op hadden liet Jeffrey me weten dat we deze avond nog naar de bioscoop moesten, omdat hij een dag later dus zijn verslag moest inleveren op school. Hij had het me al wel vaker gezegd, maar financieel kwam het me even niet uit al die tijd. Eenmaal de soep op heeft Jeffrey nog even snel voor mij de hond uitgelaten en heb ik mezelf zover klaar gemaakt en de tafel leeg geruimd zodat we daarna naar de bioscoop konden. We zijn gezellig samen naar de film “De hobbit” geweest.

Woensdag 9 januari 2013

Prinses smoothiemaker

Prinses smoothiemaker

Deze dag na schooltijd ben ik samen met Lisa naar de winkel “Blokker” geweest, omdat we de laatste dagen met onze keukenmachine  smoothies aan het maken waren, maar via de keukenmachine het toch niet echt helemaal een groot succes is. Dus wij naar Blokker en daar stond een echte smoothie machine (voor meer info zie link) en een blender (voor meer info zie link). Dus wij hadden zoiets van een echte smoothie machine, die dan maar kopen, want hij was al behoorlijk afgeprijst en bij toeval kregen we bij de kassa nog meer korting. Dus ongeveer 20 euro was ik klaar, ik had ook nog even iets anders erbij gekocht namelijk. Eenmaal thuis Lisa en mij kennende, hebben we natuurlijk gelijk deze uitgeprobeerd. Maar wat een gedoe zeg voor we eenmaal dus die beker er onder weg hadden. We hebben deze wel een paar keer uitgeprobeerd, maar iedere keer weer was het een gedoe om die beker er onder weg te halen en soms zat hele aanrecht ook onder de smoothie, omdat de beker toen in eens wel los wilde schieten en natuurlijk al de smoothie vloog eruit. Ik kreeg er steeds minder plezier er in en eigenlijk had ik hierdoor al zoiets van “dat ding gaat terug naar Blokker en ik ruil deze in voor een andere”.

Donderdag 10 januari 2013

Philips HR2000/50 blender

Philips HR2000/50 blender

Deze dag kwam ik weer wat moeilijk op gang. Natuurlijk nog even gestruind op internet i.v.m. die smoothiemaker of dit een bekend probleem is en ja hoor, ik heb al heel veel meer van dit soort klachten erover gelezen. En ja ook met de mesjes er van los draaien natuurlijk levens gevaarlijk. Dus ’s middag toch even aktie ondernomen en de Prinses smoothiemaker terug gebracht naar Blokker. M’n klacht voorgelegd bij de klantenservice en gelukkig mocht ik deze omruilen voor die andere blender, waar ik al eerder over sprak. Bij thuiskomst heb ik deze blender gelijk ook weer uitgeprobeerd. Een smoothie banaan, appel, tomaat en water en het smaakte heerlijk. Tsja, er zijn genoeg smoothies natuurlijk om te maken en uit te proberen. In elk geval kan ik je al wel vertellen, een smoothie maken met deze blender vind ik persoonlijk wel héél veel fijner werken. Deze ga ik zo wie zo al veel sneller gebruiken, dagelijks. En dat had ik totaal dus niet met die Prinses Smoothiemaker en eigenlijk ook niet echt met mijn keukenmachine.

Geef een reactie

