Peterselie

MEER OVER DE KRACHT VAN PETERSELIE

In restaurants worden mooi opgemaakte gerechten vaak geserveerd met een plukje peterselie. Veel mensen schuiven die garnering onaangeroerd naar de rand van het bord, maar realiseren zich niet dat ze daarmee waarschijnlijk het meest gezonde onderdeel van de maaltijd terzijde leggen! Dat kleine plukje peterselie zit namelijk vol gezonde voedingsstoffen waarvan de kracht vergeleken kan worden met die van een multivitaminepreparaat, alleen is peterselie flink wat goedkoper. Bovendien zit peterselie vol ontgiftende eigenschappen, dus je plukje peterselie kun je voortaan beter niet meer negeren.

DE OORSPRONG VAN PETERSELIE

Peterselie (Petroselinum Hortense) is verwant aan selderij en behoort tot de familie van de Apiaceae. Oorspronkelijk komt dit kruid uit het Mediterraanse gebied, maar al vroeg in de geschiedenis ging men peterselie in de rest van Europa verbouwen. Tegenwoordig is peterselie vooral in Europa, Amerika en het Midden-Oosten populair en wordt daar verbouwd en gegeten als kruid, specerij en zelfs als groente. De drie bekendste soorten peterselie zijn:

Krulpeterselie – wordt vooral ter garnering gebruikt

Bladpeterselie – wordt meestal meegekookt

Wortelpeterselie – heeft qua smaak wat weg van pastinaak en knolselderij. Dit type peterselie is in Nederland niet erg bekend, maar in Oost-Europa is het een veel gebruikt knolgewas dat vooral wordt gebruikt in soepen en stoofschotels.

EEN VITAMINE- EN MINERALENWONDER EN EEN KRACHTIGE DETOX

Ruim tweeduizend jaar geleden, ver voordat peterselie populair werd als smaakverrijker in gerechten, werd het al veel gebruikt als medicijn. Men ontdekte namelijk al vroeg in de geschiedenis dat peterselie het immuunsysteem versterkt en vitale organen zoals de nieren gezond houdt. Tegenwoordig, nu er veel onderzoek is gedaan naar de werking van peterselie, weten we dat peterselie barst van de vitamine A, vitamine C, beta-caroteen, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, mangaan, kalium, foliumzuur, zwavel, vitamine K en B-vitamines 1, 2, 3, 5 en 6. Men vermoedt dat peterselie zelfs sporen van B12 bevat. De gezondheidsvoordelen van peterselie zijn door al die gezonde vitamines en mineralen bijna eindeloos, bijvoorbeeld: het draagt bij aan de gezonde samenstelling van het bloed, het helpt bij de spijsvertering, het geeft energie, het gaat vermoeidheid tegen, het stimuleert het hart, het lost cholesterol op in de bloedvaten, het ondersteunt de bijnieren, het versterkt de tanden en botten, het helpt geboorteafwijkingen voorkomen, het vergroot het absorptievermogen van voedingsstoffen, het vermindert een opgeblazen gevoel, het is ontstekingsremmend, het ondersteunt de hormoonhuishouding, het helpt bij het genezen van nieraandoeningen zoals nierstenen, en het verstrekt het immuunsysteem.

HOOG CHLOROFYLGEHALTE

Peterselie is naast een geneeskrachtig kruid en een gezonde bron van voedingsstoffen ook een krachtige ontgifter. Bij veel natuurgeneeswijzen wordt peterselie gebruikt als een natuurlijk vochtafdrijvend middel dat het plassen stimuleert. Het hoge chlorofylgehalte in peterselie helpt bovendien om het bloed te reinigen waardoor met name de nieren en lever, maar bijvoorbeeld ook de blaas en het lymfesysteem, worden opgeschoond.

PETERSELIE DAGELIJKS

Krulpeterselie en bladpeterselie bevatten beiden krachtige ontgiftende eigenschappen. Het enige verschil tussen deze twee soorten peterselie is hoe je ze gebruikt bij de bereiding van maaltijden. Krulpeterselie is het lekkerste in koude gerechten en drankjes en ter garnering van warme gerechten. Dus behalve als bordversiering kun je peterselie ook fijnhakken en bijvoorbeeld over salades, warme groenten of soepen strooien. Daarnaast is peterselie een fantastische smaakmaker in groene smoothies en sappen. Bladpeterselie is wat sterker van structuur, en om die reden is dit type peterselie ideaal om mee te koken in warme gerechten. Vooral in Italiaanse recepten wordt bladpeterselie veel gebruikt, maar ook groentestoofschotels en soepen breng je echt op smaak met deze heerlijke stevige peterselie. Om zoveel mogelijk te profiteren van alle gezonde en detox-voordelen van peterselie is het aan te bevelen om een flinke bos per dag eten, en de meest eenvoudige manier om dit te doen is via juicen. Mix de peterselie met verschillende soorten fruit en/of groenten en eventueel wat superfoods en je hebt een heerlijk smakelijke smoothie. Zwangere vrouwen kunnen overigens beter geen grote hoeveelheden peterselie eten, want onderzoeken hebben uitgewezen dat een overdosis peterselie weeën kan opwekken.

HELPT BIJ SLECHTE ADEM

We kennen allemaal wel de tip dat je peterselie moet kauwen als je veel knoflook hebt gegeten of een slechte adem hebt. De effecten van peterselie op een slechte adem zijn echter nooit bewezen, maar peterselie bevordert wel de spijsvertering en een slechte spijsvertering is vaak een van de oorzaken van een slechte adem. Dus in plaats van om na de lunch een kauwgom vol ongezonde chemische toevoegingen zoals kleurstoffen, aspartaam en sorbitol in je mond te stoppen kun je veel beter snoepen van een vers bosje peterselie!

Dit is een samenvatting van het artikel “Peterselie: de gezondste versiering op je bord!” op de Maximale Gezondheid ledensite, waarin je leest waarom peterselie zo gezond is, welke ontgiftende eigenschappen peterselie heeft en hoe je peterselie een vast onderdeel kunt laten worden van je eetpatroon.

Bron: http://jessevandervelde.com/peterselie-is-veel-meer-dan-een-leuke-garnering/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s