De Yin Yang balans bepaalt onze gezondheid

Is de yin / yang in je lichaam in balans?

Het nieuwe jaar beginnen met het voornemen om gezond te gaan eten, is absoluut prijzenswaardig. In de Westerse wereld kennen we de Schijf van Vijf als basis voor een gebalanceerd dieet. Helaas weten maar weinig mensen iets van Yin / Yang voedsel.

De oude Chinezen daarentegen wisten dat voedsel belangrijk is om mensen gezond te houden. Door je dagelijkse voedselopname kun je de Yin  / Yang weer in balans krijgen, zodat je sterker en weerbaarder door het leven kunt gaan.

Yin / Yang voedsel is een goede aanvulling op de schijf van vijf. Ga nu bij jezelf eens na of je tevreden bent over je eigen yin-yangbalans. Kun je wel een oppepper gebruiken (te yin), ben je in balans of juist overactief (te yang) Via voedsel kun je meer yin of meer yang in je leven inbrengen. Iemand die meer energie kan gebruiken, neemt meer yang gedomineerd voedsel. Degene die overactief is gebruikt meer Yin gedomineerd voedsel. Degenen die in balans zijn gaan daar lekker mee door.

Hoe herken je Yin / Yang voedsel?

Ons voedsel is in te delen in drie groepen: yang gedomineerd voedsel, yin gedomineerd voedsel en neutraal voedsel. Je kunt door het toepassen van vier eenvoudige principes zelf voedsel indelen in één van deze drie categorieën. Hoe doe je dat?

Er zijn vier principes om yin- en yangvoedsel te bepalen:

Het watergehalte van het voedsel

-Voedsel met een hoog watergehalte is yin gedomineerd.

-Voedsel met een laag watergehalte is meer yang gedomineerd.

De temperatuur van het voedsel

-Koud voedsel is meer yin gedomineerd.

-Warm voedsel is meer yang gedomineerd.

De kleur van het voedsel

-Voedsel met een witte, blauwe of een groene kleur is meestal yin gedomineerd.

-Voedsel met een rode of gele kleur is vaak yang gedomineerd.

De bereidingswijze van het voedsel

-Rauw voedsel en voedsel dat gekookt of gestoomd is, is yindominant.

-Na wokken, roosteren en frituren is voedsel yangdominant.

Er is geen voedsel dat uitsluitend yin of yang is. Wel is het zo dat meestal één van de twee energieën domineert. Met behulp van de vier principes kun je van elk voedsel vaststellen of het meer yin of yang gedomineerd eten is.

Voorbeelden van yin gedomineerd voedsel zijn:, thee, krab, witte vis, melk, de meeste groenten en fruit en water.

Voorbeelden van yang gedomineerd voedsel zijn: granen, roggebrood, koffie, vlees, kip, eieren, noten, rijst en rode wijn.

Aan de slag om je Yin en Yang in balans te brengen!

Als je behoefte hebt aan meer yang in je leven, dan neem je meer yang gedomineerd voedsel tot je. Als je behoefte hebt aan meer yin in je leven, dan eet je meer yin gedomineerd voedsel. Zo simpel is het.

Een bekend Chinees gezegde is dat je uiteindelijk wordt wat je eet!

via Gezond Yin / Yang eten in 2013.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s