Een gezond ontbijt

Waar zou een gezond ontbijt uit moeten bestaan?

Je lijf wordt enorm en onnodig belast als je voeding eet waar je lichaam intolerant voor is of welke voedingsstoffen bevatten die gewoonweg schadelijk voor je zijn. Waar ons lichaam écht om vraagt is:

1. Gezonde vetten

Een groot misverstand is dat alle vetten slecht voor je gezondheid zijn. Ons lichaam heeft vet namelijk nodig om er energie uit te halen. Vetten kunnen slechts op zeer beperkte schaal zelf worden aangemaakt door het lichaam, daarom dienen we de meeste vetten binnen te krijgen via onze voeding, uit zowel plantaardige als dierlijke producten. Vetten kun je onderverdelen in verzadigde en onverzadigde vetten. Vaak wordt beweerd dat verzadigde vetten per definitie slecht voor je zijn, maar dit is onjuist. Plantaardige verzadigde vetten zijn namelijk erg gezond omdat ze een sterk geconcentreerde hoeveelheid energie geven, de bouwstenen vormen voor celmembranen en een verscheidenheid aan hormonen en hormoonachtige stoffen bevatten die samen zorgen voor sterke botten, een gezonde lever-, hart-, en longfunctie, een goedwerkende zenuwsignaalwerking en een sterk immuunsysteem. Daarnaast gedragen verzadigde vetten zich als transportmiddel voor belangrijke vetoplosbare vitamines A, D, E en K. Ook is verzadigd vet nodig voor de omzetting van caroteen in vitamine A, voor de absorptie van mineralen en de ondersteuning van andere biologische processen.

 

Bovendien zorgen verzadigde vetten ervoor dat je vertering wordt vertraagd waardoor je langer een verzadigd gevoel houdt. Voorbeelden van plantaardige verzadigde vetten zijn kokosnoot, palm en palm kernel. Daarnaast zijn omega-3 rijke meervoudig onverzadigde vetten goed voor je lichaam en essentieel voor een goede gezondheid. Deze vetzuren verbeteren onder andere de celreactie op insuline en neurotransmitters en ondersteunen het reparatieproces van cellen wanneer deze beschadigd zijn, waarmee ze bijdragen aan een verlaagd risico op hart- en vaatziekten, kanker, hersenbloedingen, Alzheimer, artritis en andere degeneratieve ziektes. Omega-3 vetzuren zitten onder andere in lijnzaad en walnoten, maar de beste bron van omega-3 is vis en visolie. Hierin zitten twee vetzuren, DHA en EPA, die belangrijk zijn bij de bestrijding van ziektes. Helaas is veel vis tegenwoordig zwaar vergiftigd met kwik, waardoor het eten van de meeste vis niet meer zo gezond is.

2. Mineralen 

Planten zoals groenten, fruit en noten absorberen mineralen uit de grond waarop ze groeien. Mineralen zijn uitermate belangrijk voor ons lichaam: ze ondersteunen onder andere de celfunctie, verbeteren de opname van bepaalde vitamines en mineralen en helpen het lichaam bij de dagelijkse natuurlijke reiniging. Voorbeelden van belangrijke mineralen die niet in je voedingspatroon mogen ontbreken zijn kalk (zit oa. in noten, zaden, bonen, kelp, quinoa, alle koolsoorten, broccoli, paardenbloem, spinazie, bietensla en amarant), magnesium (oa. aanwezig in rauwe cacao, peulvruchten, zaden, boekweit, specerijen, kruidenthee, groene bladgroenten, zeewier, koriander, dille, selderij, salie en basilicum) en chroom (te vinden in oa. kippen- en kalkoenvlees, eieren, rundvlees, zwarte peper, tijm, appels, bananen, spinazie).

Een tekort aan deze belangrijke mineralen kan leiden tot oa. droge en/of doffe huid, broze nagels, snel brekende botten, futloosheid, slapeloosheid, hoge bloeddruk, zware menstruatiepijn, spierkrampen, hoofdpijn, angsten, nervositeit, snel geïrriteerd raken, gewichtstoename en een verhoogd cholesterolgehalte.

3. Goede suikers en eiwitten

Niet alle suikers zijn slecht. Je lichaam heeft nu eenmaal suikers nodig om energie uit te halen, maar wat belangrijk is dat je suikers eet in combinatie met andere goede voedingsstoffen die de suikers in balans brengen. Op die manier voorkom je dat suiker een belasting wordt voor je lichaam en dat je lichaam de suikers gaat opslaan als vet. De beste vorm van suiker komt uit complexe koolhydraten en natuurlijke suikers uit fruit en groente, zoals bessen, aardbeien, appels, peren, broccoli, koolsoorten en bladgroenten.

Eiwitten leveren een essentiële bijdrage aan de structuur en integriteit van het hele lichaam, en helpen om vet efficiënter te verbranden. Elke cel in het menselijk lichaam bevat eiwit. Het is een hoofdbestanddeel van de huid, spieren, organen en klieren en zit in alle lichaamsvloeistoffen, met uitzondering van gal en urine. Eiwitten dragen bij aan de reparatie van cellen en helpen het lichaam om nieuwe te maken. Zonder voldoende eiwitten is ons lichaam niet in staat om te overleven en zichzelf te vernieuwen. Velen van ons zijn opgegroeid met de boodschap dat je veel vlees en zuivel moet eten om voldoende hoogwaardige eiwitten binnen te krijgen.

Maar er zit een keerzijde aan het eten van dierlijke eiwitten. Nierfalen, osteoporose, kanker, hart- en vaatziekten, jicht en een futloos gevoel zijn allemaal potentiële negatieve effecten van een voedingspatroon dat veel dierlijke eiwitten bevat, omdat het verteren van dierlijke eiwitten het lichaam erg belast. Een goed alternatief voor dierlijke eiwitten is plantaardige eiwitten, en vijf daarvan bevatten net zoals dierlijke eiwitten alle stoffen die je nodig hebt om gezond te blijven: quinoa, boekweit, hennepzaad, gefermenteerde soja en blauwgroene algen. Andere goede bronnen van eiwitten zijn scharreleieren en bepaalde soorten vis.

Het Chiazaden Ontbijt

Een heerlijk en gemakkelijk te maken ontbijt dat rijk is aan voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om de dag goed en energiek mee te beginnen is het Chiazaden Ontbijt. Dit ontbijt zit boordevol gezonde vetten, mineralen, eiwitten, complexe koolhydraten en natuurlijke suikers die afkomstig uit chiazaden, gojibessen, hennepzaden, bijenpollen en stevia – superfoods die allemaal stuk voor stuk een hele hoge voedingswaarde hebben, je lang een verzadigd gevoel geven en een gebalanceerde bijdrage leveren aan een gezond lichaam:

Chiazaden

Deze kleine donkergekleurde zaadjes zijn rijk aan vitamines (oa. vitamine A), mineralen (o.a. calcium, ijzer, kalium, magnesium, zink, fosfor, mangaan en sodium), eiwitten, enzymen, koolhydraten, aminozuren, vezels en antioxidanten. Ook zijn de zaadjes in staat de schadelijke werking van vrije radicalen te neutraliseren, waarmee veroudering wordt tegen gegaan en de weerstand wordt versterkt. Daarnaast bevatten de zaden een zeer hoge dosis omega-3 vetzuren, welke het immuunsysteem versterken, ontstekingen en kanker remmen, cholesterol en bloeddruk verlagen, hart- en vaatziekten helpen voorkomen en het risico op neurologische ziektes verminderen.

Gojibessen

Goji bessen zijn dieprood van kleur, hebben het formaat van een rozijn en hebben een smaak die lijkt op iets tussen een veenbes (cranberry) en een kers. Deze bessen zijn rijk aan natuurlijke meervoudige suikers, vitamines en mineralen. De bessen hebben een zeer hoge voedingswaarde en beschikken over ontsteking- en bacterieremmende en schimmeldodende eigenschappen. Daarnaast bevatten de bessen krachtige antioxidanten die het immuunsysteem versterken, het cholesterolgehalte verlagen, vroegtijdige veroudering helpen voorkomen en het risico op kanker en hart- en vaatziekten kunnen verminderen.

Hennepzaden

Hennepzaden hebben een romige en nootachtige smaak en zijn rijk aan plantaardige eiwitten die de spieropbouw en het uithoudingsvermogen bevorderen, de bloedsuikerspiegel in balans houden, genezing versnellen, de natuurlijke reiniging van het lichaam stimuleren en zorgen voor sterke botten en tanden. Daarnaast bevatten meer dan 20 soorten mineralen (o.a. magnesium, kalium, calcium, ijzer, mangaan, zink, koper, platina, fosfor, zwavel, borium, nikkel, germanium, tin, jodium, chroom, zilver en lithium) en sporenelementen die essentieel zijn voor het functioneren van het menselijke lichaam. Ook zitten er in hennepzaden veel essentiële aminozuren en een flinke hoeveelheid enzymen en antioxidanten, zoals vitamine E en lecithine, welke beide belangrijk zijn voor een gezonde hersenchemie. Lecithine ondersteunt tevens een gezonde leverfunctie, waarmee de natuurlijke reiniging van het lichaam wordt bevorderd.

Bijenpollen

Bijenpollen zijn gemaakt van stuifmeelkorrels die bijen verzamelen en terugbrengen naar de korf. De korrels zijn microscopisch klein, maar bijen verzamelen er miljoenen van en binden ze met nectar in kleine bolletjes, en zo ontstaan de bijenpollen. Bijenpollen bevatten een enorme hoeveelheid vitamines (A, B complex, C, D, E), mineralen (selenium, calcium, magnesium), aminozuren, enzymen, co-enzymen, lecithine, koolhydraten (in de vorm van natuurlijke suikers), vetzuren, hormonen en sporenelementen en zijn bovendien caloriearm. Ze geven extra energie en helpen oa. tegen acné, depressies en verhoogde bloeddruk. Bovendien stimuleren ze de spijsvertering.

Stevia

Stevia is een natuurlijke zoetstof gemaakt van de steviaplant. Het bevat geen suikers of koolhydraten en is daardoor volledig veilig voor diabetici en ideaal voor mensen die op hun gewicht en bloedsuikerspiegel willen letten. Stevia brengt op een natuurlijke manier de bloedsuikerspiegel in balans en bevat bovendien een groot aantal mineralen die de bloedsuikerspiegel helpen reguleren, zoals magnesium, chroom, kalium, selenium, niacine, mangaan en zink.

Zo kun je het Chiazaden Ontbijt zelf maken:

Ingrediënten:

  • 1 eetlepel chiazaad
  • 1/2 kopje water of notenmelk
  • 1 handje gojibessen of rozijnen
  • 1 handje blauwe bessen
  • 2 druppels stevia (of een theelepel koudgeslingerde honing)

Bereiding:

Giet de chiazaadjes in het water of de notenmelk, roer het goed door met een lepeltje en laat het vervolgens 10 minuten staan zodat de chiazaadjes het vocht kunnen opnemen. Doe ondertussen de gojibessen of rozijnen en blauwe bessen in een kom en voeg daar twee druppeltjes stevia of een theelepel koudgeslingerde honing aan toe. Giet nu het papje van de chiazaadjes er bovenop en roer het nog eens goed door elkaar. Garneer je heerlijke ontbijten met wat bijenpollen en je bent klaar!

Bron: http://www.superfood.nl/je-gezondste-ontbijt

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s