Een handig lijstje met veilige (groene) e-nummers.

Yvette, FoodFriend

We worden de laatste tijd doodgegooid met de term “e-nummers”.
Maar wat zijn e-nummers eigenlijk en welke kun je veilig gebruiken?
Dit vroeg ik mijzelf al enige tijd af en ik ben dan ook de wereld van de e-nummers ingedoken.
Alles uitzoeken is een monsterklus geweest en de uitkomst is ronduit schokkend te noemen….

Als eerste hier een korte uitleg over wat e-nummers precies zijn.
We gebruiken voor het gemak de definitie van de rijksoverheid: “E-nummers staan voor additieven die zijn goedgekeurd voor gebruik binnen de Europese Unie (EU). Additieven zijn toevoegingen aan levensmiddelen om de eigenschappen te verbeteren of te veranderen. Voorbeelden zijn conserveermiddelen en kleurstoffen. Conserveermiddelen kunnen onder andere de houdbaarheid van het product verlengen.”
Nou dat is duidelijk toch? Ik word er alleen een beetje bang van… “om de eigenschappen te verbeteren of te veranderen”, dat betekent in mijn ogen niet veel goeds…. Mijn gevoel zei: Stront aan de knikker….

View original post 312 woorden meer

2 thoughts on “Een handig lijstje met veilige (groene) e-nummers.

Geef een reactie

