Kies je vlees bewust en gezond

Kies je vlees bewust en gezond:

1) Biologisch en grasgevoerd
2) Niet-biologisch, grasgevoerd
3) Biologisch en graangevoerd
4) Niet-biologisch en graangevoerd…. (als je deze optie kiest moet je je afvragen waarom je het eet…. voor je gezondheid en dierenwelzijn kan je deze variant beter radicaal verbannen)

Zoals een kat geen veganistisch dieet zou moeten krijgen maar vlees en vis hoort te eten, zo zou een koe geen dieet van maïs/graan (of soms zelfs karton!) moeten krijgen maar juist gras moeten eten.

Koeien, schapen, geiten, buffels en paarden zijn gemaakt om gras te eten. Helaas krijgen de meeste dieren uit de bio-industrie geen gras maar graan te eten zodat ze snel dik worden. Maar omdat hun verteringsstelsel niet gemaakt is voor het constant verteren van granen (tarwe en maïs) maar wel voor gras, worden de dieren vaak ziek en neemt de kwaliteit van de vetten en de eiwitten in hun vlees drastisch af. De koeien hebben antibiotica nodig omdat ze anders nog zieker worden en sterven. Daarnaast worden de dieren uit de bio-industrie opgefokt in kleine, te krappe hokken/stallen en zien ze haast nooit daglicht. De constante stroom aan antibiotica houdt ze in leven tussen hun eigen uitwerpselen en het groeihormoon zorgt ervoor dat ze rijp zijn voor de slacht voordat ze er dood bij neervallen.

Dieren die niet het dieet eten waarvoor ze zijn ‘ontworpen’ worden zieke dieren. En het eten van zieke dieren is niet gezond. Ze bevatten hoge mate van ontstekingen, verkeerde omega-3 / omega-6 ratio’s en maken daardoor ook de mens ziek.

Ook al is het vlees dat je eet van biologische afkomst, dan nog kan het afkomstig zijn van dieren die een dieet hebben genoten dat minder ideaal is voor hun verteringsstelsel (gebaseerd op graan). ‘Biologisch’ staat niet gelijk aan ‘grasgevoerd’.

Sommige mensen die gluten-intollerant zijn voelen zich ook niet lekker na het eten van vlees dat afkomstig is van graangevoerde dieren.

De beste keuze is daarom om te kiezen voor biologisch, grasgevoerd vlees. Als je dat niet kan vinden is de eerstvolgende beste keuze om te kiezen voor grasgevoerd. Daarna pas biologisch graangevoerd en als allerlaatste niet-biologisch en graangevoerd. In dat laatste geval moet je jezelf toch eens goed afvragen waar je mee bezig bent, in alle opzichten.

via Lexnaturalis – instituut voor holistische gezondheidsbiologie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s