ZORG GOED VOOR JE DARMEN.

Een goed stuk van Mohammed Boulahrir waar iedereen zich heel goed bewust van zou moeten zijn.

Want hoe zou je ontlasting er uit horen te zien…en hoe vaak zouden we deze moeten hebben???

De Griekse wijsgeer Hippocrates deed 2500 jaar geleden de volgende uitspraak:

“Alle ziektes beginnen in de darmen”.

Je kunt nog zo gezond eten maar als de voeding niet of nauwelijks wordt opgenomen in de darmen heb je er weinig aan.

Een paar leuke weetjes over de darmen:

70% van ons immuunsysteem begint in de darmen. De activiteit van je immuunsysteem is gekoppeld aan het krijgen van allerlei zieken en kwalen en daarmee gekoppeld aan de mate waarin je versneld veroudert.

Niets heeft een zo grote invloed op de kwaliteit van je huid (rimpels, hydratatie , collageenvorming) als de kwaliteit van je darmen. Je kunt nog de beste crème smeren uiteindelijk is de invloed hiervan beperkt tot een kleine 5-10%. Een echte mooie en egale huid ontstaat door voeding te nemen die goed is voor je darmen (tot wel 90%) De bekende arts: Victor Kulvinkikas, zegt het mooi: “What you don’t digest you wear on your skin”. Kortom De kwaliteit van je darmen is direct gekoppeld aan de kwaliteit van je huid. Mooie huid = gezonde darmen

Onze darmen worden ook wel “Het tweede brein genoemd”. Veel mensen zijn vandaag de dag voelen zich down of depressief. Ze worden doorgestuurd naar de psycholoog terwijl ze juist hun voeding moeten aanpassen. Reden hiervoor is dat het stofje dat voor een groot gedeelte ons humeur bepaald (serotinine) zich voor 80% in het maagdarmkanaal bevindt en maar 2% bevindt zich in de hersenen.

Leuk allemaal, maar veel interessanter is het om te weten wat niet en wat vooral wel goed is voor je darmen en in het bijzonder voor je darmflora.

Allereerst wat niet: Gluten ( zit in veel granen)!! Zuivel! En Suiker!!! Vermijd zoveel mogelijk (geraffineerde) suiker of producten met suiker. Suiker is als gif voor je darmen. Hetzelfde geldt voor gluten, die op termijn kunnen zorgen voor wat ze ook wel “Leaky Gut” noemen oftewel lekkende darm. Simpel gezegd; kleine gaatjes in je darmen. Wat ook zeer slecht is voor je darmen is alles wat gefrituurd is. Beperk ook het gebruik van rood vlees. Het eten van bovenstaande producten zorgt voor het ontstaan van een harde taaie plaque (mucoide plaque) waardoor je je voeding veel minder goed op kunt nemen en slechte bacteriën en schimmels in je darmen toenemen.

Veel belangrijker en interessanter is wat goed is voor je darmen. Aangezien veel klachten in de darm zijn gerelateerd aan ontstekingen, is voeding die ontstekingen remt zeer goed voor de darm. Te denken valt aan: gember, groene thee, curcuma (vooral dit!!), omega 3, pure chocola, knoflook, selenium (zit in paranoten), zink (zit vooral in pompoenpitten), koude persing olijfolie en teunisbloem olie. Wat nog meer? Groene groenten! En natuurlijk vezels! Vezels trainen je darmspieren. Wat dumbels doen voor je biceps doen vezels voor je darmen. Daarnaast maken vezels de darmen schoon.

Wil je meer leren van Mohammed Boulahrir ?

Nieuwsflits!

Vanwege het succes van de training “Master Your Health”

Starten we na de zomervakantie in maar liefst 3 nieuwe steden. Ook starten we in België. Tevens zijn we in gesprek met een aantal nieuwe steden.

Hoe ik me voel?

DANKBAAR| Al helemaal wanneer ik deze reacties lees: www.poweracademy.nl/producten

via Uitwisseling Paleo en Orthomoleculair recepten tips en humor.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s