Een mooie wijze les…

Op en dag liep de Boeddha door een dorp.
Een boze jongeman stapte op hem af en begon hem te beledigen.
” Je hebt het recht niet om anderen les te geven”: schreeuwde hij. ” Je bent net zo stom als al die anderen.
Je bent niets meer dan nep ”

De Boeddha was niet geraakt door deze beledigingen.
In plaats daarvan vroeg hij de jongeman,
” Vertel me eens, als je een cadeau koopt voor iemand, en die persoon neemt het cadeau niet aan, van wie is dan het cadeau ?”

De jongeman was verbaasd dat er zo’n rare vraag aan hem werd gesteld en antwoordde, ” Het cadeau is van mij, want ik heb het gekocht.”

De Boeddha lachte en zei: ” Dat is correct.
En het is precies hetzelfde als met jouw boosheid.
Als je boos op me wordt en ik laat mij niet beledigen, ik laat me niet raken, dan komt de boosheid terug naar jou.
Jij bent dan de enige die ongelukkig wordt, ik niet.
alles wat je hebt gedaan is jezelf pijnigen.”

Healing into Wholeness

Lichtflits vertaling

via Lichtflits

Geef een reactie

