10 VEGETARISCHE BRONNEN VAN EIWITTEN Er wordt…

Er wordt vaak gedacht dat dierlijke producten, zoals vlees, vis, eieren en zuivel, de enige bronnen zijn van eiwitten en dat vegetariërs en vooral veganisten gemakkelijk een tekort zouden krijgen aan deze voedingsstof. Maar men vergeet dat er ook vele plantaardige bronnen van eiwitten zijn. Dus alhoewel een tekort zelden voorkomt, hier een overzicht van 10 belangrijke plantaardige en vegetarische bronnen van eiwitten. (En in vergelijking met dierlijke eiwitten, bevatten plantaardige eiwitten nog minder calorieën ook!)

Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, zijn van belang voor groei, de opbouw van spieren, het immuunsysteem en het functioneren van het hart en de luchtwegen.

1. Spirulina

Spirulina, een blauw-groen lag, bestaat voor ruim 60% uit complete eiwitten. Naast het feit dat spirulina rijk is aan eiwitten, is het ook een belangrijke bron van essentiële vetzuren en mineralen die gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen.

2. Hennepzaad en henneppoeder

Hennep is één van de weinige plantaardige bronnen van eiwitten die alle essentiële vetzuren bevat, de vetzuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. De vetzuren die te vinden zijn in hennepzaad en -poeder verhogen je weerstand. Daarnaast is hennep een heel duurzaam gewas, omdat het hard groeit en weinig tot geen bestrijdingsmiddelen nodig heeft.

3. Chiazaad

Alhoewel het eiwitgehalte niet zo hoog is als die van andere plantaardige bronnen, voorziet chiazaad je lichaam tevens met andere voedingsstoffen, zoals enorme hoeveelheden voedingsvezels, die goed zijn voor het spijsverteringsstelsel, en calcium, dat bijdraagt aan sterke botten.

4. Quinoa

Quinoa is waarschijnlijk één van de meest perfecte plantaardige bronnen van eiwitten ter wereld! Wat quinoa zo uniek maakt, is dat het een complete bron van eiwitten is. Compleet wil zeggen dat het alle 9 essentiële vetzuren bevat die van belang zijn voor de menselijke gezondheid en de functie van het lichaam. Daarnaast is het een geweldige optie voor mensen die een glutenvrij dieet volgen, aangezien quinoa geen gluten bevat.

5. Tempeh

Gefermenteerd voedsel zou een onderdeel moeten zijn van ieders dieet, vegetarisch of niet. Tempeh is een veel betere optie dan de ongefermenteerde soja-bron tofoe of andere flink bewerkte vleesvervangers. Kies wel voor de biologische optie om genetisch gemanipuleerde soja te vermijden.

6. Amandelen en amandelpasta

Wanneer je noten aan je dieet wil toevoegen voor de eiwitten, opteer dan voor amandelen. Alhoewel deze het hoogste gehalte aan eiwitten bevatten, zijn walnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten, cashewnoten en pijnboompitten ook goede opties. Alhoewel ze min of meer dezelfde hoeveelheid eiwitten bevatten, bevat amandelpasta minder gifstoffen dan pindakaas.

7. Groenten

Ja, ook groenten bevatten eiwitten. De best bronnen zijn: spinazie, boerenkool, broccoli, bloemkool, champignons en peterselie. Deze groenten bevatten zelfs een hoger gehalte aan eiwitten dan verschillende soorten vlees.

8. Linzen en bonen

Linzen en bonen zijn één van de goedkoopste bronnen van eiwitten die je kunt vinden. Eiwitten bij een maaltijd zorgen ervoor dat je je sneller vol voelt en dat je daarna minder behoefte hebt om te snacken. Kook een grote hoeveelheid, bewaar in de koelkast en je kunt er een hele week van eten.

9. Griekse yoghurt (niet veganistisch)

In tegenstelling tot melk, is yoghurt wel goed voor je, omdat het is gefermenteerd, wat maakt dat het gemakkelijker verteerbaar is en goede bacteriën bevat. Ga voor de biologische, natuurlijke versie, dus zonder suiker, zoetstoffen, smaakjes en andere toevoegingen.

10. Eieren (niet veganistisch)

De eiwitten in eieren hebben de hoogste biologische beschikbaarheid van alle vegetarische eiwitbronnen. De biologische beschikbaarheid is een maatstaf van hoe goed het de eiwitbehoefte van ons lichaam ondersteunt. Het eigeel bevat daarnaast B-12, de vitamine waar veel vegetariërs een tekort aan hebben. Kies altijd voor biologische vrije-uitloop eieren of koop de eieren bij een lokale boer die zijn kippen gras, insecten en biologisch graan laat eten.

Bron: http://natuurlijkgezondenmooi.blogspot.nl/2013/04/10-vegetarische-bronnen-van-eiwitten.html

via HET LICHTPUNT 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s