Geef een cadeau aan jezelf; Rust!

Geef een cadeau aan jezelf; Rust!
Hoe kom je tot rust wanneer je dagelijks je hoofd vol hebt met gedachten? Altijd een volle agenda hebt, met alles wat je moet doen, kinderen of andere geliefden die verzorging nodig hebben? Tja, daar kan ik maar één antwoord op geven; trainen;-)
Het is een bewustwording. En het geeft je ook nog gemakkelijker toegang tot je intuïtie!

Je kan nu eenmaal niet van een druk gestrest hoofd, in de houding springen en in totale ontspanning zijn. Althans, ik kan dat niet hoor. Jij wel? Ik moest daar toch echt voor ‘trainen’. Ik bedoel hiermee geen fitness of hardloop training. Alhoewel je met een lichamelijke training wel goed je hoofd leeg maakt.

Je hoort tegenwoordig veel over mind-fullness, meditatie, ont-stressen, wellness, tot jezelf komen, afstemmen, frequentie verhogen of verlagen enz enz. Ik noem het in één woord Rust!

Gewoon even niks ‘moeten’ van jezelf. Dat kan in verschillende vormen. Even een boek lezen, of een lekker drankje drinken in de zon en voor je uit staren, of in pure Zen-energie. Het is maar net wat je prettig vindt.

Het meest moeilijke is vaak om je gedachten uit te schakelen. Die blijven maar door ratelen. Ze zeggen dat je wel 50.000 gedachten hebt per dag. Ik heb ze nooit geteld, maar het zou zomaar kunnen.

Gedachten uitschakelen lukt het makkelijkst als je op je ademhaling let. Als je bijvoorbeeld niet in slaap kan komen, maar ook om een meditatie in te gaan. Een aantal minuten heel diep, heel rustig in en uit ademen, zo diep dat het lijkt of je hele longen vol gezogen worden met je buik erbij. En ook weer heel rustig uitademen. De adem volg je in gedachten je longen in en uit.

Omdat je jezelf een opdracht geeft ben je daar mee bezig, op deze manier heeft je hoofd geen tijd om na te denken over andere dingen. Zo fop je je hoofd en de gedachten komen tot rust.

Sommige mensen lukt dat niet. Die blijven denken aan het gras dat nog moet worden gemaaid, welke boodschappen er nodig zijn, hoe laat de kinderen uit school komen en hoeveel verjaardagen er zijn deze week.
www.facebook.com/KrachtLessen

Wat je dan kan doen is; elke gedachten die komt, erkennen. Gewoon laten gebeuren. En vervolgens jezelf bedanken dat je die gedachten hebt. Zo van o.k., ik weet het nu, dank je.
Je zal zien dat het eerst even heel druk is, maar dat vervolgens de gedachten weg druppelen. Wel is het belangrijk om de rust in je ademhaling te blijven vinden. Misschien vind je het fijn een rustgevend muziekje op te zetten?

Maak de omgeving fijn voor jezelf. Waar je je prettig bij voelt. Ga dat ontdekken. Wat voelt comfortabel voor je? Dekentje erbij? Een druppeltje aroma therapie? Wierook? Liggen? Zitten? …verzin het, doe het, als het je maar past.

Mij helpt het om in diepe ontspanning te komen door een geleide meditatie. Visualisatie kan je het ook noemen. Dan zet ik een cd op met een verhaal welke mij helemaal mee neemt.

De hond uitlaten is voor mij ook zo’n heerlijk ontspanning moment. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel tijd ik heb op een dag, maar als ik ruimte kan creëren doe ik dat zéker! Een uurtje wandelen door de polder werkt voor mij geweldig. Maakt niet uit hoe het weer is. Zon, regen wind? Maakt niet uit!

De wandeling is dan heel ‘bewust’ ik let heel erg op de natuur, geniet er echt van, het geluid van de vogels, voel de wind, voel de zon of regen prikkelen…Juist doordat ik zo bewust bezig ben met de dingen buiten mij, komt de rust binnen mij. Ik heb dan nl geen tijd om na te denken over lopende zaken. Eenmaal thuis is m’n hoofd leeg en ga ik fris weer aan het werk.

Juist doordat je hoofd leeg is, komt er ruimte voor andere zaken. Zoals afstemmen op je gevoel, je innerlijke ik; je intuïtie.

In de afgelopen generaties hebben we geleerd ons linker brein te gebruiken. Het linker brein laat ons in ons denken zitten. Zodra je uit je linker brein komt, kom je automatisch in je rechter brein;-)
Hoe kom je in je rechter brein? Door creatief te doen! Pak een kladblok en ga eens lekker kladderen. Maak kleine tekeningetjes, krasjes, blokjes, streepjes bloemetjes, van alles.. verzin het maar.
Ga knippen/plakken, op schilderles, mozaïeken. Wat dan ook, iets wat bij je past.

Doorbreken van patronen maakt ook dat je van links-in-rechts komt; schrijf met je andere hand, of gebruik je andere hand eens heel bewust (ja, is moeilijk). Rij eens andere route van je werk naar huis, doe het dagelijkse ochtend ritueel andersom, kook iets wat je nog nooit hebt gekookt, verzin het zelf.

Je bent op deze manier op een creatieve manier bezig, waardoor er ruimte komt voor andere dingen. Het kan je leven veranderen. Klink gek? Toch is het zo! Door heel bewust weer met de dagelijkse dingen bezig te zijn, laat je jezelf afleiden van allerlei gedachten waardoor je veel gemakkelijker, zelfs automatisch rust maakt in je hoofd!

Zo gemakkelijk kan het zijn;-) wel even oefenen….
Ik wens je veel rust in je leven!

Heb jij aanvullingen, een reactie of herkenning? Ik lees je graag.
Je mag mijn artikelen altijd delen, mits in zijn geheel en met mijn naam erbij, dan blijft het zuiver. Dank je wel

Liefs, Esther Buijs
www.estherbuijs.nl
www.facebook.com/KrachtLessen

p.s.
Ken jij de pagina Dagelijkse Inspiratie al?

LIKE | DEEL | REAGEER |

via Geef een cadeau aan jezelf; Rust! Hoe kom je tot… – Kracht Lessen Esther Buijs.

Geef een reactie

