Als je eventjes een minuutje of wat hebt….

Als je eventjes een minuutje of wat hebt…..!

Het jongetje

Er was eens een klein jongetje dat naar school ging
Het was maar een heel klein jongetje
En het was een hele grote school
Maar toen het jongetje
ontdekte dat hij van buiten
direkt door een deur zijn klas in kon lopen
voelde hij zich gerustgesteld
en leek de school helemaal zo groot niet meer.

Op een ochtend,
toen het jongetje al een tijdje op school was
zei de juf tegen hem:

“Vandaag gaan we een tekening maken.”
Fijn, dacht het jongetje.
Hij hield van tekenen.
Hij kon van alles tekenen:
leeuwen en tijgers,
kippen en koeien,
treinen en boten.
Dus hij pakte zijn kleurpotloden
en begon te tekenen.

Maar de juf zei:
“Wacht even! Nog niet beginnen!”
En ze wachtte totdat iedereen klaar was.

“Nu” zei de juf, “gaan we bloemen tekenen.”
Fijn, dacht het jongetje.
Hij tekende graag bloemen,
en hij begon prachtige bloemen te tekenen
met zijn roze, oranje en blauwe kleurpotloden.

Maar de juf zei:
“Wacht! Ik zal jullie laten zien hoe dat moet”
En ze tekende een bloem op het bord.
Een rode bloem met een groene stengel.
“Zo” zei ze.
“Nu mogen jullie beginnen.”

Het jongetje bekeek de bloem van de juf
en keek toen naar z’n eigen bloem.
Hij vond z’n eigen bloem mooier dan die van de juf
maar dat zei hij niet.
Hij draaide alleen zijn blaadje om
en maakte een bloem zoals die van de juf.
Rood met een groene stengel.

Op een andere dag,
toen het jongetje de buitendeur helemaal alleen had
opengedaan,
zei de juf:
“Vandaag gaan we kleien,”
Fijn dacht het jongetje
Hij hield van kleien.

Hij kon van klei allerlei dingen maken:
slangen en sneeuwpoppen,
olifanten en muizen,
auto’s en vrachtwagens.
Dus hij begon zijn homp klei
te kneden en te vervormen.

Maar de juf zei:
“Wacht even! Nog niet beginnen!”
En ze wachtte tot iedereen klaar was.

“Nu” zei de juf, “gaan we een schaal maken.”
Fijn, dacht het jongetje.
Hij maakte graag schalen.
En hij begon er een paar te maken
in allerlei vormen en maten.

Maar de juf zei:
“Wacht! Ik zal jullie laten zien hoe dat moet.”
En ze liet de kinderen zien
hoe ze en grote diepe schaal maakte.
“Zo,” zei ze.
“Nu mogen jullie beginnen.

Het jongetje keek naar de schaal van de juf
en keek toen naar zijn eigen schalen.
Hij vond zijn eigen schalen mooier dan die van de juf
maar dat zei hij niet.
Hij balde alleen zijn klei weer samen
en maakte een schaal zoals die van de juf.
Een diepe schaal.

Zo duurde het niet lang
voordat het jongetje leerde te wachten
en te kijken
en de dingen precies zo te doen als de juf deed.
En al heel gauw
maakte hij geen dingen meer uit zichzelf.

Maar toen verhuisden het jongetje
en zijn ouders naar een andere stad
En het jongetje
moest naar een andere school.

Deze school was zelfs nog groter
dan zijn oude school,
en er was geen deur van buitenaf
meteen de klas in.
Hij moest een hoge trap op
en een lange gang door
om in zijn klaslokaal te komen.

En de allereerste dag dat hij er was,
zei de juf:
“Vandaag gaan we een tekening maken.”

Fijn, dacht het jongetje
En wachtte totdat de juf
hem liet zien wat hij moest doen,
maar de juf zei niets.
Ze liep alleen de klas door.

Toen ze bij het jongetje kwam
vroeg ze: “Wil jij geen tekening maken?”
“jawel” zei het jongetje. “Maar wat moeten we dan tekenen?”
“Dat weet ik niet. Ik wacht tot jij wat doet,” zei de juf.
“Hoe moet ik het dan doen?” vroeg het jongetje
“Nou, precies zoals je wilt,” zei de juf.
“En de kleur maakt ook niet uit?” vroeg het jongetje.
“Elke kleur is goed,” zei de juf.
“Als iedereen de zelfde tekening maakte,
en dezelfde kleuren gebruikte,
hoe zou ik dan moeten weten wie wat gemaakt had?”
“Dat weet ik niet,” zei het jongetje.
En hij begon roze, oranje en blauwe bloemen
te tekenen.

Hij vond het leuk op zijn nieuwe school
ook al was er geen buitendeur
direct naar zijn klas.

Bron: Helen E. Buckley

Via Nieuwetijds Klavertje Kind

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s